ANNA EKSTRÖM GUSÉN
- HÄLSOCOACH OCH LEGITIMERAD SJUKSKÖTERSKA

Kost

Kost är näring till kroppen och därför är det viktigt att förse sin kropp med rätt kost på samma sätt som man behöver rätt bensin till rätt bil.

Viktigt med hälsosam kost

Att äta hälsosam kost, som kroppen fungerar bäst på är därför viktigt för vår hälsa. Det viktigaste är att man blir medveten om vad för slags kost man stoppar i sig. Att skaffa sig kunskap om vad vår kropp fungerar bäst på är ett exempel på att man bryr sig om sin egen hälsa. I sin tur medför det en ökad medvetenhet kring näringsrik och hälsosam mat.

Idag är det svårt att veta exakt vad för slags kost som är bäst för ens kropp eftersom det finns olika slags teorier om vad man bör äta eller inte. Det är i slutändan din kropp som det handlar om och därför anser vi att varje person ska välja det hon/han anser är rätt. Ett tips är att ta reda på vad de olika teorierna handlar om eller vad livsmedlen innehåller, för att sedan välja ut det som du anser fungerar för just din kropp.

Ekans hälsa håller sig uppdaterad

Det Ekans Hälsa står för idag är det företaget tror på. Att hålla sig uppdaterad inom ämnet genom att läsa olika forskningsrön kan dock innebära att vår tro ändras med tiden.

Ekans Hälsas sätt att handskas med all information inom ämnet är att vi tittar tillbaka några hundra år, men också så långt tillbaka som till stenåldern. I stort sett var det ingen som hade dagens farliga folkhälsosjukdomar som övervikt, diabetes typ 2, bukfetma, högt blodtryck, o.s.v.

Skillnaden då och nu

Om vi jämför med vad som var skillnaden då och nu får vi några svar till varför dessa sjukdomar finns idag och även vad vi behöver äta för slags kost för att undvika dessa folkhälsosjukdomar. Skillnaden är att vi idag rör oss alldeles för lite idag jämfört med det vi får i oss och äter och dricker alldeles för mycket snabba kolhydrater. Kosten är heller inte lika näringsrik och mycket av den består idag av en massa tillsatser.

Rätt bränsle till vår kropp är sammanfattningsvis:

Fisk och skaldjur, fågel, kött, grönsaker, bär etc. Energifördelningen bör vara större mängd fett och protein och mindre mängd av kolhydrater. Råvaror som är tillsatsfria, närproducerade, ekologiska och säsongsbundna bör prioriteras. Därför bör light, lätt, smaksatta råvaror, margariner och halvfabrikat undvikas och istället ersättas med standardprodukter som grädde, keso, filmjölk, smör, ost, yoghurt, mjölk etc.

"Människan måste äta vad hon behöver, men i verkligheten väljer hon det hon tycker om. Hälsan kan därför befrämjas endast om hon tycker om det hon behöver"

803
816