ANNA EKSTRÖM GUSÉN
- HÄLSOCOACH OCH LEGITIMERAD SJUKSKÖTERSKA

Vardagliga motionstips

  • Använd trapporna
  • Gå/cykla till och från jobbet
  • Lek med barnen
  • Använd gåstavar

Motion

Vår kropp är byggd för att röra på sig.

Om man tittar tillbaka flera hundra år, använde man kroppen betydligt mer än vad man gör idag. Om man inte rör på sig som man borde göra kommer kroppen så småningom att säga ifrån. Att motionera regelbundet är därför något kroppen mår bra av, även om man lider av olika sjukdomar så är motion på olika sätt mycket bra för ens hälsa.

Det var bättre förr

Förr i tiden var vardaglig motion en naturlig del av ens liv. Vardaglig motion innebar att många yrken krävde mer kroppsarbete jämfört med idag. Samtidigt rörde man på sig mer då man gick till och från olika platser som t.ex. arbetet och affären. Det heller fanns inga hissar samt att det fanns sämre kommunikationsmedel än det finns idag. Listan kan göras lång.

Idag måste man tänka annorlunda när det kommer till motion eftersom det inte är lika naturligt längre. Därför måste man prioritera och försöka få in lite vardaglig motion för att förbättra hälsan.

Regelbunden motion minskar risken för sjukdomar

Många av dagens folksjukdomar är rena effekter av att många människor rör sig för lite. Att motionera regelbundet minskar risken för olika sjukdomar som hjärt- och kärlsjukdomar, diabetes typ 2, viss cancer, stroke och så vidare.

Att röra på sig minskar även risken att bli övervikt, bukfetma och högt blodtryck. Det förbättrar bland annat insulinkänsligheten samt minskar depressioner och smärtor av olika slag.

Olika tips för att motionera:

  • Vardaglig motion som t. ex. gå till och från jobbet och affären
  • Promenera med eller utan gåstavar, springa
  • Träna på gym/och eller gå på olika pass
  • Cykla istället för att ta bilen
  • Spela tennis, dansa, åka skridskor, leka med barnen
Det viktigaste är att välja den motionsform som blir av och inte stirra sig blind på vad som är bäst. Det är förstås mycket positivt om det samtidigt är roligt. Rekommendationen är att röra sig minst 30 minuter om dagen och då behöver det inte vara sammanhängande.

Ekans Hälsa anser att denna rekommendation är väldigt lågt satt och därför bör det inte vara några problem. I slutändan handlar allt om vad man vill och hur mycket man bryr sig om sin kropp.

803
817