ANNA EKSTRÖM GUSÉN
- HÄLSOCOACH OCH LEGITIMERAD SJUKSKÖTERSKA

Stress

Stress är i grunden en naturlig reaktion som ger energi och kraft till att klara av svårare situationer.

När man ska försöka hinna med så mycket som möjligt och samtidigt ta hänsyn till alla krav, kan kroppen reagera med stress. Men kan till exempel koncentrera sig på vissa uppgifter som man vill utföra med att sova och äta mindre en period.

Stress har varit en livsviktig funktion i farliga situationer. Om man ofta och under längre perioder reagerar med kraftig stress när det kanske inte alltid behövs, kan stress vara skadligt. För att kroppen och hjärnan ska fungera måste det finnas en balans mellan de krav som man själv eller någon annan ställer och de resurser man har.

Tecken på för mycket stress:

  • Sömnproblem
  • Känna stor trötthet som inte går att vila bort
  • Rastlös, har svårt att koppla av och varva ner
  • Irriterad, olustig, orolig, ledsen, rädd, ångest
  • Sämre minne och koncentrationssvårigheter
  • Hjärtklappning, högt blodtryck eller andningssvårigheter
  • Magproblem t. ex magkatarr eller förstoppning
  • Huvudvärk eller stelhet och ont i kroppen
  • Utslag eller eksem
  • Överkänslig för ljud, ljus och lukter

803
818